Het thema “Herfstkriebels!” zit er op! We gingen samen op onderzoek wat er verandert tijdens de herfst in de natuur. Het boek “De blaadjesdief” stond centraal.

In onze klas deden we onder andere volgende activiteiten:

  • We bekeken de meegebrachte herfstschatten en geven ze een plekje in onze winkel- en poppenhoek.
  • We speelden het beluisterde verhaal van “De blaadjesdief” na met concreet materiaal.
  • We deden een herfstwandeling ik het park van Haaltert. We brachten blaadjes mee. Wat een prachtige kleuren hadden die. Rood, oranje, geel, bruin,… maar aan de bomen zelf vooral nog veel groen! Op de échte herfst moeten we nog wat wachten.
  • We onderzochten de notelaar op Groentopia. Die zorgt voor lekkere noten.
  • We deden een denkwerkje: we kleurden blaadjes in volgens de legende. Die legende mochten we zelf samenstellen. Eén voorwaarde: herfstkleuren!
  • We bouwden bomen met blokken en nestjes voor de eekhoorn.
  • We oefenden de fijne vaardigheden verder in: bolsters en noten proberen nemen met wasknijpers, pincetten en grijpers.
  • We deden Krullebol (schrijfdans) met juf Sally. We maakten een herfstboom.
  • We knutselden een mooi herfsttafereel met verschillende technieken: kleuren, schilderen, scheuren én plakken.
  • We leerden over “licht” en “zwaar”. Als extra uitdaging leerden we vier gewichten rangschikken van licht naar zwaar en omgekeerd. Hiervoor hadden we zeker een weegschaal nodig.
  • We tekenden bomen op het krijtbord of slalomden tussen noten op het bord.
  • We oefenden het maken van patronen. De [AB]- en [ABC]-patronen werden gemaakt.
  • We kregen Liesl op bezoek in de klas. Zij zal na de herfstvakantie bij ons starten.
  • We kregen dansles van juf Lize. Zij kwam werken ten voordele van ‘Youca Day’.
  • We deden nog zoveel meer!

Geniet mee van enkele sfeerbeelden…
En dan nu tijd om even op te laden.
Fijn herfstverlof!