Onze school, deel uitmakend van het GO! Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap, wil in zijn pedagogisch-didactisch handelen het kind centraal stellen en de totale ontwikkeling van het kind nastreven.
Het schoolteam wil binnen de waarden van het GO! zijn eigen accenten leggen. Wij willen aandacht besteden aan onze onderwijskwaliteit, rekening houdend met de minimumdoelen.
Ons LIST-project, de ijsbergmethodiek voor wiskunde en de geïntegreerde aanpak van ICT-vaardigheden komen deze onderwijskwaliteit ten goede.
GO! basisschool De Krekel wil een school zijn waar elk kind, elke ouder, elke bezoeker, het team, kortom iedereen zich BLOS ‘Blij Op School’ voelt: blij, veilig maar vooral zich thuis voelt. Wanneer kinderen, leerkrachten en directie zich thuis voelen op school zijn ze enthousiast, leergierig, werken ze fijn samen en staan ze open om bij te leren.
Elk kind is uniek! Wij willen met ons team onze leerlingen leiden en begeleiden zodat zij zich optimaal kunnen ontplooien. Dit betekent ook dat ‘iedereen eigen-aardig, maar even-waardig’ is. De typische eigenheid en het persoonlijke zijn van ieder kind en iedere leerkracht worden aanvaard en beschouwd als een verrijking voor de school.
De “totaal-ontwikkeling” van het kind is een voortdurend streven van onze school. Onze school wil daarom een school zijn “Waar hoofd en hart elkaar de hand reiken…”
Ons aanbod is gericht op de harmonische ontwikkeling van de totale persoon:
→ Hoofd: verstandelijke ontwikkeling
→ Hart: sociale ontwikkeling
→ Handen: creatieve ontwikkeling.
We brengen onze kinderen in contact met de wereld om ons heen en helpen hen om, naast hun schoolse kennis, een ‘koffertje vol sociale competenties’ te verwerven. We voeden onze kinderen op tot sociaal vaardige mensen met respect tegenover mens, natuur en samenleving. Op die manier kunnen ze het nu en later waarmaken in een complexe, snel veranderende maatschappij.
Wij geven onze leerlingen elke dag opnieuw gelijke onderwijskansen door ze ongelijk te behandelen. Door onze gedifferentieerde aanpak in de klas willen wij voor elk kind, ongeacht sociale context, leerstoornis, … maximale leer- en ontwikkelingskansen creëren. We geven aan eenieder het recht om voordeel te halen uit ons onderwijs en maximale voortgang te verwerven. De basis is gelijk voor iedereen, maar er zijn kinderen die extra uitdaging nodig hebben door te oefenen in moeilijkere contexten en er zijn kinderen die meer ondersteuning, herhaling nodig hebben om de basis te beheersen. Binnen de kleuterafdeling wordt er vooral op maat gewerkt binnen hoekenwerk. In de lagere afdeling werken we meestal volgens het EDI-principe (Expliciete Directe Instructie). We houden het instructiemoment kort en gaan na het begeleid inoefenen differentiëren.
We zijn een trotse ECO-school waar spelen en leren hand in hand gaan in een groene, duurzame omgeving die zorgt voor de natuur.
We zijn een trotse Kinderrechtenschool waar elk kind zich gehoord, gerespecteerd en gewaardeerd voelt, met rechten die niet alleen worden onderwezen, maar ook actief worden beleefd.
Door professionalisering, overleg, open communicatie willen wij onze onderwijskwaliteit steeds verbeteren, in het belang van ALLE kinderen.

Samen bouwen we aan het wonder dat KIND heet