Hier worden alle nieuwtjes gepost rond de nieuwbouw…
20/11/2024
1ste steenlegging
In Haaltert hebben vanmorgen leerlingen en directeurs van de GO! Scholengroep Dender symbolisch de eerste steen van de school van de toekomst gelegd. Campus Groentopia wordt een gloednieuw schoolgebouw voor GO! basisschool voor buitengewoon onderwijs De Brug en GO! basisschool De Krekel. Groen en inclusie staan centraal in het ontwerp, want de nieuwe innovatieve campus wordt hét voorbeeld van een eengemaakt onderwijssysteem, zonder onderscheid tussen gewoon en buitengewoon onderwijs. Als alles volgens plan verloopt, opent de school in september 2026 haar poorten.
De eerste voorbereidende werken op het schooldomein waren onlangs al van start gegaan, maar met de eerste steenlegging is nu ook de bouw van het gloednieuwe schoolgebouw officieel afgetrapt. Op het schooldomein langs de Kattestraat in Haaltert wordt GO! basisschool voor buitengewoon onderwijs De Brug uit Aalst samengevoegd met GO! basisschool De Krekel, dat nu al huisvest op het domein van 2.700 m².
School voor iedereen
Een nieuw gebouw voor beide scholen is meer dan welkom. Het oorspronkelijke schoolgebouw van De Brug kreeg van de onderwijsinspectie een onvoldoende en ook de oude paviljoenen van De Krekel zijn dringend aan vernieuwing toe. Maar los van de infrastructuur, schuilt er een groter project achter de samenvoeging: de evolutie naar een school voor iedereen.
“Als alles goed gaat, staat hier in maart 2026 een school die aan alle noden beantwoordt op het vlak van comfort en duurzaamheid. Een school vol inspirerende leeromgevingen, waar gewoon en buitengewoon onderwijs samen zullen huizen. En dit laatste is bijzonder waardevol, want bij het GO! streven we naar zoveel mogelijk inclusie. Door de vele verschillende leeromgevingen krijgt elke leerling ook de kans om op eigen tempo te werken. We hopen dat het innovatieve schooldomein De Krekel binnenkort een voorbeeld kan zijn voor het hele onderwijslandschap.”
Koen Pelleriaux, afgevaardigd bestuurder van GO!
Die integratie betekent een andere en nieuwe manier van lesgeven. En dat heeft ook een invloed op de ruimtelijke inrichting van het schoolgebouw.
“We willen een inclusieve school creëren waar elk kind, ongeacht achtergrond of uitdagingen, volop kan samen leven en samen leren. Deze visie wordt duidelijk weerspiegeld in de plattegrond van de nieuwe campus. Zo zullen er bijvoorbeeld geen klassieke klaslokalen meer zijn, maar eilanden in landschapsleslokalen. Het groene karakter van het terrein loopt door het project als een rode draad. We integreren de natuur door middel van binnen- en buitenruimtes om les te geven, waarbij we vernieuwend onderwijs willen realiseren waar ontdekkend leren, met een gedifferentieerde aanpak met uitdagingen voor elke leerling centraal staat. Kinderen van het gewoon onderwijs zullen samen met kinderen van het buitengewoon onderwijs type basisaanbod samen leren en samen leven, waarbij inclusie als een hefboom gebruikt wordt om beter onderwijs te realiseren.”
Els Schockaert, algemeen directeur Scholengroep Dender
Groen en open ruimte
Het Mechelse HASA architecten stond in voor het ontwerp van de nieuwe inclusiecampus. Daarin staat groen en open ruimte centraal.
“De gebouwen worden samengebracht in één compact schoolgebouw, waardoor er meer open ruimte overblijft. Binnen zijn de verschillende ruimtes met onder meer landschapslokalen en een projectroom multifunctioneel inzetbaar. Het groene schoolpark nodigt uit tot samen buiten spelen. Er komt een openluchttheater met houten tribune, er is ruimte om buiten les te geven en in een moestuin op hoogte leren kinderen hun handen uit de mouwen te steken. Rond de school zorgen schaduwbomen, struiken, gras en een wadi, niet alleen voor de vergroening van het straatbeeld, maar ook voor verkoeling bij toekomstige warme periodes. Ze bufferen bovendien verkeerslawaai, en omgekeerd het geluid van spelende kinderen naar de buurt. De schoolomgeving is kortom zo ontworpen dat ze rust, vrijheid en levenslust uitademt, maar ook als een plek waar er stevig geravot kan worden.”
Sarah Flebus, HASA Architecten
Gemoedsrust
Voor Phaedra Van Keymolen, schepen van Onderwijs van Haaltert, vormt deze nieuwe school een absolute meerwaarde voor Haaltert.
“Met dit mooie project versterken we niet alleen het onderwijs in onze gemeente, maar ook de sociale en culturele rol van de school in onze gemeenschap. Het wordt een plek waar leren, spelen en ontmoeten hand in hand gaan, en dat is van onschatbare waarde voor Haaltert. De nieuwbouw is zo ontworpen dat deze perfect past bij de omgeving rond het schooldomein. De focus op groen draagt bovendien bij aan een aangename en leefbare gemeente.”
Phaedra Van Keymolen, schepen van Onderwijs van Haaltert
Het ontwerp, de bouw, financiering en het onderhoud van de nieuwe school neemt Aurora Scholen voor z’n rekening. Dat consortium bestaat uit de investeerders EPICo2 en Rebel samen met aannemers Democo en Van Roey.
“We zijn ontzettend trots om een project met zo’n grote maatschappelijke impact te kunnen bouwen. Dat we via ons consortium ook het onderhoud van de schoolgebouwen voor een periode van 30 jaar meenemen, is een extra troef en zorgt voor gemoedsrust bij de school. Over schade, onderhoud of de financiering ervan hoeven scholenraden of oudercomités niet langer wakker te liggen. Zij kunnen zich voortaan voluit focussen op de schoolwerking en het pedagogische concept.”
Raf Houben, COO Democo Group
Door de werfzone op de campus van De Krekel zijn er enkele praktische wijzigingen, maar doordat de bouwwerken gefaseerd verlopen, wordt de huidige werking van de school niet verstoord. Als alles goed verloopt, zullen de eerste lessen vanaf september 2026 in de nieuwe gebouwen kunnen doorgaan.
Vlaamse schoolinfrastructuur
Campus De Krekel is overigens niet het enige project van Aurora Scholen. Het consortium is vandaag bezig met het ontwerp en de bouw van in totaal 23 scholen in Vlaanderen, waaronder ook in Turnhout, Ertvelde, Gent, Mechelen, Ronse en Lanaken. Stuk voor stuk gaat het om publiek-private samenwerkingen op initiatief van de Vlaamse overheid. Aurora Scholen wil de broodnodige heropwaardering van de schoolinfrastructuur in Vlaanderen een boost geven en inrichtende machten, oudercomités en scholenraden ontzorgen.
24/10/2024
Leveren beton. Dit zal ook gebeuren tijdens de start en het einde van de schooldag. De firma Democo voorziet mensen die zorgen voor de veiligheid aan de vroegere parking / Wypenstalstraat.
10/10/2024
Zwenkkraan wordt gebracht en geplaatst. Dit zal gebeuren voor of na de schooluren.
Wanneer de kraan over de speelplaats zwenkt zal dit gebeuren zonder een last aan de kraan.
2/09/2024
Brengen en afhalen van kleuters langs de ingang aan de kleuterspeelplaats.
Doodlopende Kattestraat = schoolstraat. Parkeren op de parkeerplaatsen van de Kattestraat.
Brengen en afhalen van lagere schoolkinderen langs de vernieuwde ingang aan de speelplaats van het lager.
Gebruik ‘s ochtends de kiss and ride zone.
Brengen en afhalen van kinderen in de opvang. Kort parkeren in de Wypenstalstraat of Kattestraat en te voet langs smal wegje naast de werfzone naar de opvang.
Fietsers en voetgangers: langs de Wypenstalstraat en smal wegje naast de werfzone. De fietsenstalling is naast de opvang.
19/09/2024
De school is bereikbaar via de ingang , de schoolpoort, langs de doodlopende Kattestraat aan de kleuterafdeling.
12/08/2024:
afbraak, NIET BINNEN DE WERFZONE/ OMHEINING KOMEN
08/08/2024:
-werfomheining wordt geplaatst (verboden te betreden)
-niet meer parkeren op domein
25/06/2024
Start werken verplaatsen afdak naar de kleuterspeelplaats + voorzien van regenput aan de kleuterblok.
Algemene info
Concreet betekent dit voor GO! BS De Krekel en GO! BSBO De Brug dat er een prachtige, innovatieve nieuwe school wordt gebouwd. Het schooldomein en het schoolgebouw zijn erg afgestemd op de diversiteit van de leerlingen en onze visie op inclusie. De toegang tot de school is laagdrempelig en open. Onze visie wordt duidelijk weerspiegeld in de plattegrond van de school en de beschikbare ruimtes. Het gebouw en de verschillende ruimtes zijn zeer multifunctioneel en kunnen flexibel worden gebruikt. Het sleutelwoord in dit alles is VERBINDING!
Hieronder kunnen jullie artikels vinden omtrent inclusie en ook enkele antwoorden op veel gestelde vragen.
Artikels
– Breaking: van gewoon en buitengewoon onderwijs naar ‘scholen voor iedereen’. (onwijsonderwijs.be)
– 2024711135240138_advies-commissie-inclusief-onderwijs.pdf (digisecure.be)
Veel gestelde vragen
Het project begon met de focus op infrastructuur, maar al snel ontdekten we dat er veel meer positieve aspecten aan verbonden waren. Het oorspronkelijke schoolgebouw van De Brug in Erpe-Mere kreeg van de onderwijsinspectie een onvoldoende voor onderwijs en de oude paviljoenen van De Krekel, die dateren uit de jaren ’60, zijn dringend toe aan vernieuwing. Naarmate we met het project aan de slag gingen, begonnen we steeds meer andere opportuniteiten en kansen te zien.
Een verbindend schoolklimaat, waarin “samen leven en samen leren” en “levensecht onderwijs op maat van elk kind” de sleutels vormen van onze inclusieve campus.
Ons doel is om kinderen, ongeacht hun achtergrond en eventuele uitdagingen, een leerplek te bieden. We maken gebruik van flexibel onderwijs om kinderen die op een ‘andere’ manier leren, volwaardig te laten participeren in onze school. Elke leerling krijgt de beste kansen om zich te ontwikkelen en we streven naar maximale garanties voor een succesvolle leerloopbaan, met het oog op maximale maatschappelijke participatie. We zetten sterk in op de relaties tussen leerkracht-leerling, leerkracht-leerkracht en nemen ouders mee in ons verhaal.
Vanuit de interesses, talenten, competenties en leerstijlen van de kinderen leggen wij de focus op leerplezier voor elk kind. Oplossingsgericht en onderzoekend leren staan daarbij centraal. ‘Al doende, al spelende’ leren is onze leidraad. Wat ze zelf ontdekken, blijft beter hangen. We creëren leeromgevingen waarin alles wat de kinderen leren zinvol is en aansluit bij hun leefwereld. We vertrekken altijd vanuit realistische contexten in onze lessen, onderzoeken, projecten, ateliers, en bevorderen het toekomstgericht denken.
Door bewust te zijn van wat er zich zowel binnen als buiten de school afspeelt, brengen we onze kinderen ook in contact met een inclusieve samenleving. Een samenleving waarin iedereen gelijkwaardig kan en mag deelnemen, ongeacht achtergrond, talenten of beperkingen. We accepteren en waarderen de unieke eigenschappen en persoonlijkheden van ieder kind en iedere leerkracht, omdat dit een verrijking vormt voor onze school.
De core business blijft absoluut bestaan… en dat is kwalitatief lesgeven! De leerkrachten verlaten wel het klassieke klaslokaal in het innovatieve gebouw.
Binnen de eilanden heeft elke groep een eigen ‘nest’, waarin leerlingen zich geborgen kunnen voelen binnen hun eigen klasgroep. Het nest fungeert als het centrale punt voor instructie, verlengde instructie, nauw contact met de leerkracht, groepsgesprekken, geborgenheid en veiligheid.
Vanuit het nest zwermen leerlingen uit in het eiland om zelfstandig of in kleine groepjes opdrachten uit te voeren.
Het is vanzelfsprekend dat dergelijke werking voorbereiding, overleg en planning vereist. Leerkrachten zullen autonoom aan de slag gaan binnen één eiland om ervoor te zorgen dat ‘hun eiland’ optimaal werkt. De traditionele rol van de leerkracht die alleen voor zijn/haar klasje functioneert, zal niet langer bestaan. Leerkrachten zullen veel meer op elkaar moeten kunnen rekenen en duidelijke afspraken moeten maken. De teamspirit binnen een eiland wordt essentieel om ervoor te zorgen dat elke leerling krijgt wat hij verdient.
Werken aan inclusie betekent ook voortdurend werken aan kwaliteit. Door middel van professionalisering, overleg en open communicatie streven wij naar voortdurende verbetering van de onderwijskwaliteit, in het belang van alle kinderen. Leerkrachten komen samen en wisselen ideeën uit. Het schoolteam deelt ook voortdurend zijn expertise in een campus gebonden zorgoverleg, om leerlingen passende ondersteuning te bieden en te motiveren om hun talenten te gebruiken met het oog op hun persoonlijke groei.
Door een gefaseerde aanpak, willen we onze pedagogische visie vorm geven en onze leerkrachten voorbereiden op wat komt. We nemen realistische en haalbare stappen:
- We leren elkaar en elkaars scholen heel goed kennen. We doen dit door naar elkaars verhalen te luisteren, gesprekken te voeren over specifieke thema’s en effectief aanwezig te zijn in elkaars klaslokalen.
- We zetten in op het informeren en professionaliseren met betrekking tot flexibele leerorganisatie en gepersonaliseerd leren.
- We maken afspraken over het gebruik van planningsborden en strategieën voor zelfstandig werken, en starten zo snel mogelijk met deze training in onze eigen settingen.
- We maken concrete afspraken over het dagelijks functioneren en de mate van samen leven en samen leren.
- We bespreken casussen in het kader van specifieke onderwijsnoden.
- We bezoeken scholen met een inclusieve werking of innovatieve schoolgebouwen.
- …
Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de stappen die we zullen nemen en er zullen er nog meer volgen. We streven naar een gestructureerde aanpak die ons in staat stelt om inclusie in de praktijk te brengen en onze leerkrachten te ondersteunen bij deze belangrijke taak.
Voor duurzame en structurele veranderingen zijn voldoende draagvlak en voorbereiding essentieel. Een valkuil in het streven naar een inclusieve school is daaraan te beginnen zonder draagvlak, voorbereiding of open communicatie.
Directies en de stuurgroep spelen een cruciale rol in het inclusie-verhaal. Zij bepalen de koers en markeren de doelen. Kortom, zij betrekken de hele school bij de reflectie, de visie, het plan van aanpak en het veranderingsproces. Het is van groot belang dat directies en de stuurgroep een duidelijke intrinsieke motivatie hebben voor diversiteit en inclusie.
Het is cruciaal om te beseffen dat inclusie een voortdurend proces is en constant in ontwikkeling moet blijven. Het streven naar inclusie mag nooit als afgerond worden beschouwd, maar moet blijven evolueren.
De nieuwe inclusiecampus komt op het prachtige groene terrein van De Krekel in Haaltert. In het ontwerp werd het groen domein geaccentueerd en versterkt door nog meer groenaanleg.
Na een lange voorbereidingsperiode hebben we eindelijk de startfase bereikt!
In het voorjaar van 2024 zullen de oude paviljoenen van GO! BS De Krekel in Haaltert worden afgebroken, waarna de nieuwbouw op die locatie zal worden gerealiseerd. Tijdens de bouwfase kan het lesgebeuren in GO! BS De Krekel gewoon doorgaan in de bestaande gebouwen. Er moet dus geen tijdelijke huisvesting worden voorzien.
Na een vlot verloop van de bouwperiode verwachten we dat we in september 2026 het nieuwe schoolgebouw in gebruik kunnen nemen en de inclusieve werking kunnen starten!