Wij gaan op berenjacht en we gaan een hele grote vangen. Wat een prachtige dag. Wij zijn niet bang. Ohjee, een beer maar gelukkig zijn het in onze klas wel allemaal lieve beren want het zijn knuffelberen die een bezoekje brachten aan onze klas.

In dit thema staat de fantasie, de ervaringen en de gevoelens van hunzelf en de personages centraal. Hiervoor hebben we vooral ingezet op Nederlands door verschillende nieuwe taalactiviteiten aan te bieden zoals de sprekende muur en themaprenten bekijken en beluisteren met de voorlezer. Bij beide activiteiten worden de themawoorden effectief uitgesproken zodanig dat de kapoenen deze woorden steeds opnieuw kunnen beluisteren en kunnen meenemen naar hun eigen spel.

Beren? Hoe zien die er precies uit? Wel, dat weten de kapoenen maar al te goed. We zijn als allereerste gestart met een waarneming van de kop van de beer zodanig dat de kleuters wisten welke lichaamsdelen ze zeker niet mochten vergeten bij het maken van de kop van een beer met natuurlijke materialen. Nu we wisten hoe de kop eruit zag, was het voor de kleine leeuwen tijd geworden om de beer uit onze schrijfdans zijn cirkelvormige kop terug te geven. De grote leeuwen die zijn dan weer aan de slag gegaan om de beer zijn lijf terug te geven door steeds een cirkelvormige beweging rondom de oren, de poten,.. te maken.

Met een stappenplan konden de kapoenen zoals een echte tekenaar een echte berenkop maken en omdat we het in het verhaal zo’n lieve beer vonden, wouden we maar al te graag ook zelf eens een beer maken en dat hebben we dan ook gedaan tijdens onze knutselactiviteit.

Wat was dit een BEREleuk thema!